Historia eCommerce sięga roku 1994. Dlaczego ta data? To rok rynkowego debiutu Amazona. Internet nie był wtedy jeszcze tak zatłoczony, a to przekładało się na dużą łatwość w dotarciu do klienta. Ludzie dopiero odkrywali Internet, a oferty produktów były wysyłane do klientów na płytach CD. Ciężko to sobie wyobrazić, prawda? Takie były wtedy realia prowadzenia sprzedaży.
Od tego czasu proces zakupowy zmienił się nie do poznania – obecność sklepów w sieci nie jest już sposobem na wyróżnienie się – jest po prostu koniecznością.
Zmienili się także konsumenci. Są wymagający, proaktywni i poświęcają sporo czasu na własnoręczne sprawdzenie i porównanie produktów przed zakupem. Mając do dyspozycji ogromne pokłady darmowych informacji dostępnych w sieci są w stanie szybko i komfortowo porównać wiele produktów: ich ceny, dostępność czy kompatybilność z produktami, które wcześniej zakupili. W praktyce oznacza to, że sama obecność produktu gdzieś w Internecie nie przełoży się na sprzedaż – konieczna jest jego obecność we właściwym miejscu.
Co więc robić żeby być widocznym? Jak przekonać ludzi żeby wybrali właśnie nasz produkt? I w jaki sposób sprawić że będą do nas wracać?
Jednym z czynników który pozwala na wyróżnienie się jest stworzenie niezapomnianego doświadczenia zakupowego, np. dziki automatyzacji działań marketingowych. Należy pamiętać, że proces zakupowy nie kończy się na dokonaniu płatności i dostarczeniu produktu. Jak sama nazwa sugeruje, proces to czynność ciągła, która nie kończy się na przejściu z punktu A – zainteresowanie produktem, do punktu B – zakup produktu, ale powinna istnieć na wielu płaszczyznach i rozpoczynać na długo przed zaistnieniem zdarzenia i trwać jakiś czas po nim w celu budowania lojalności i zachęcenia klienta do zakupu kolejnych produktów.
Jest wiele sposobów na budowanie i ulepszanie doświadczenia zakupowego. Jednak kwestią kluczową jest gromadzenie informacji na temat przyjęcia kreowanego doświadczenia zakupowego przez jego końcowych odbiorców – klientów. Dlaczego? 80% dyrektorów zarządzających uważa że ich firmy dostarczają najwyższej jakości doświadczenie zakupowe, podczas gdy tylko 8% klientów podziela to zdanie. Co to oznacza? Dyrektorzy przejawiają tendencję do zawyżania wyników swojej pracy i w efekcie osiadają na laurach podczas gdy wiele rzeczy wymaga zmiany.
Jeżeli chcesz zbudować proces zakupowy który będzie zapamiętany przez klientów i użytkowników Pamiętaj o następujących poradach:
-
Zawsze dopasuj treść przekazu do osoby, nigdy odwrotnie.
-
Personalizuj kontakt
-
Reaguj w czasie rzeczywistym
-
Nie ukrywaj niczego
-
Zatroszcz się o jakość serwisu wokół produktowego
-
Pamiętaj o jak najprostrzym kontakcie Klienta z Tobą, np. poprzez SALESmanago Live Chat
Pewnie stwierdzisz: łatwo powiedzieć trudniej zrealizować. Dlatego właśnie przygotowaliśmy ebook o tym jak w praktyce stworzyć i wprowadzić w życie strategię dostarczania klientom i użytkownikom niezwykłego doświadczenia zakupowego poprzez użycie marketing automation.
Pobierz i dowiedz się:
-
jak kształtowała się historia ecommerce
-
czym jest pozytywne i negatywne doświadczenie zakupowe
-
jak wykorzystać platformę SALESmanago Marketing Automation projektując i tworząc doświadczenie zakupowe
-
jakie są mistrzowskie praktyki dla ecommerce.